Etsi ratkaisuja, älä tekosyitä!

Nyt on kaikki mun Ryhmävalmennukset ja treeniryhmät lähteneet käyntiin!

Kaikissa ryhmissä on upeita tyyppejä ja asiakkaat puhisee intoa treenata ja laittaa koko elämä remonttiin! Halutaan laihtua, kasvattaa lihasta, kohottaa kestävyyskuntoa, parantaa liikkuvuutta, syödä kevyemmin, aloittaa kokonaan joku uusi laji, nukkua paremmin, opiskella, matkustaa, laittaa oma lapsi moneen eri harrastukseen, parempi parisuhde, laatuaikaa lasten kanssa, laatuaikaa puolison kanssa, kiirettömämpi elämä, parempi ajanhallinta jne... Halutaan vahva keho ja vahva mieli.

Löydä asenne ja ilo! Niillä pääsee pitkälle!

Löydä asenne ja ilo! Niillä pääsee pitkälle!

Monesti rohmutaan liikaa tavoitteita ja sitten koko homma kaatuu yhtä nopeasti kuin alkoikin.   Itse yritän opettaa asiakkaitani muuttamaan 1-3 asiaa kerrallaan.                                                    On helpompi saavuttaa pieniä tavoitteita ja pienesti kerrallaan.                                                Tavoitteta voi aina lisätä ja pitääkin lisätä sekä tehdä niistä isompia, kun hetki on oikea.

Elämäntapamuutos on vähän niinkuin opiskelua... Itsearviointia, oman arjen tutkiskelua, suunnittelua, realististen tavoitteiden asettamista, välitavoitteita, toteutusta ja pohdintaa. Kaikkia näitä tulisi käyttää työkaluina oman elämän muuttamisessa.

Suunnittelu ja tavoitteiden asettaminen on yleensä asiakkailleni helppoa, mutta sitten se toteutus on hankalampaa. Se tekosyiden määrä on valtava mitä päivittäin kuulen. Mun mielestä on jotenkin hassua miten aikuiset ihmiset valehtelevat itselleen. Luullaan, että pystytään vaikka ja mihin, vaikka niitä muutoksia on yritetty tehdä jo miljoona kertaa aiemmin. Olisiko aika vähän rauhoittaa tahtia ja edetä pienin askelin. Jokainen kuulemani tekosyy kuitenkin ollut vain oma valinta. 

Esimerkki nro1: "Mulla on ollut niin paljon töitä, että en ole ehtinyt käydä treenamassa." Jokainen, siis ihan jokainen! Ehtii käydä treenamassa! Mulla ja monilla, monilla muillakin on ihan hitokseen töitä, mutta väitän, että JOKAINEN ehtii treenata JOKA PÄIVÄ 30-60min! Se voi olla hyötyliikuntaa vaikka kauppaan tai pidemmälle bussipysäkille tai fillarilla töihin... Etsi ratkaisu!! 

Esimerkki nro2: "En ole ehtinyt syödä, kun olen ollut koko päivän vauvan kanssa kotona."           Tää on mun mielestä jotain aivan käsittämätöntä! Vauva tai lapsi syö yleensä kolmen tunnin välein. Miksi et itse syö samalla? En käsitä sitä, että istutaan lapsen kanssa pöydän ääreen ja itse ei syödä? Eikö lapsen kuuluisi nähdä mallia, että äitikin syö. Ja hei!! Imettäessä on helppo syödä itse samalla :) Niin ainakin itse tein! Etsi ratkaisu! Tee välipaloja tai ruokia kaappiin valmiiksi niin voit aina nopeasti napata jotain kun on on lapsesi ruoka-aika.

Esimerkki nro3: "Menen kylään ja en kehtaa olla syömättä herkkuja/juomatta alkoholia." Tämä on myös yksi naurettavin tekosyy, mitä kuulen. SÄ elät SUN elämää! Jos SULLA on huono olla ja olisi hyvä jättää sokeri tai alkoholi pois, niin syötkö /juotko oikeasti itsellesi diabeteksen tms. miellyttääksesi muita. Etsi ratkaisu. Keskustele tästä asiasta vaikka jo etukäteen juhlien järjestäjän kanssa. Pyydä kevyempiä herkkuja vaihtoehdoksi tai alkoholintonta juomaa. Jos ei onnistu, niin syö erittäin hyvä ateria ennen juhliin menoa ja ota vaikka joku oma pikku herkku mukaan, joka sopii ruokavalioosi.

Pienillä askelilla kohti tavoitteita.

Pienillä askelilla kohti tavoitteita.

HUOM! Edelleen painotan sitä, että minä en todellakaan ole ehdotonta kieltäytymistä vastaan, mutta jos on päättänyt tehdä elämäntapamuutoksen, niin on pakko välillä kieltäytyä, ryhdistäytyä ja etsittävä ratkaisuja niihin omiin kompastuskiviin. En halua, että kukaan elää elämäänsä dietaten tai hulluna suorittaen liikuntaa. On löydettävä ilo ja balanssi kaikkeen, mutta alkuun saattaa olla, että joutuu menemään kärsimyksen kautta :) Muutos ei tapahdu helpolla. If it would be easy everyone would do it.. tiettekö.

Jotta ratkaisut voidaan etsiä, niin on ensin tietenkin tiedostettava mitkä ne kompastuskivet on ja mistä ne johtuu jne. Käytä siis oikeasti aikaa oman arjen ja viikonlopun pohdintaan. Mieti missä kusee ja laita homma toimimaan pienin askelin esim. 1 asia per viikko tai per kuukausi. Itse mietin seuraavaa viikkoa aina sunnuntaisin. Mietin ruokia, töitä ja merkkaan treenit kalenteriin. Mietin jopa tulevan viikonlopunkin valmiiksi. Rakastan elää hetkessä, mutta olen huomannut, että kiireisenä yrittäjänä, kahden lapsen äitinä, taloudessa jossa ei ole puolisoa apuna, koiran omistajana ja liikuntahulluna mun on pakko suunnitella päivät tarkasti, että ehdin saamaan omaa aikaa (treenamaan) ja ruokailun pysymään ruodussa.

Haluan voida hyvin ja se on asiakkaittenikin tavoite AINA. Voida paremmin. Olisiko siis aika jättää puheet, valheet sekä ne tekosyyt ja alkaa tekemään jotain asian eteen ennenkuin on myöhäistä. Meillä on vain yksi elämä ja olisi aika tylsää viettää se raihnaisessa kehossa ja alakuloisessa mielessä. Ruoka, lepo, liikunta ja asenne. Ne vaikuttaa oikeasti NIIN paljon ja sen ymmärtää vasta sitten, kun on tehnyt töitä niiden eteen ja päässyt pykälän eteenpäin. Sitten katsoo sitä vanhaa minää ihmeissään ja miettii, että miksi en tehnyt näitä asioita jo paljon aiemmin!? Omaa oloaan ei tunnista edes huonoksi jos ei tiedä paremmasta. Lihaskunnon tärkeydestä tehdään koko ajan uusia ja uusia tutkimuksia siitä kuinka se vaikuttaa positiivisesti meidän jaksamiseen, terveyteen ja elinikään, mutta silti suurinosa naisista jättää voimaharjoittelun kokonaan! Ei uskota, ei millään... Tai saatetaan uskokin, mutta luullaan, että ollaan itse niin hyvässä kunnossa ettei sitä tarvitse tehdä tai saatetaan tietääkin, että ollaan kurjassa kunnossa, mutta luullaan että ollaan niin tärkeitä siinä omassa duunissa tai omassa perheessä ettei voida poistua tunniksi treenamaan. Luullaan, että pyykkien silittäminen on tärkeämpää kuin oma terveys. Noooh, kuka ne työt tekee, lapset hoitaa ja pyykit silittelee sitten, kun makaat sairaalassa sydänkohtauksen takia?

Voihan saarna! aaaaargh! Tästä piti tulla ihana, lempeä ja kannustava kirjoitus (laitoin oikein tollasia ihania Balin kuviakin luomaan positiivista fiilistä), mutta alkoi päässä höyryämään ja tulikin vähän saarnamainen ja negatiivinen.

Ihanaa, energistä ja iloista viikkoa just sulle joka tapauksessa! Toivottavasti sait hieman miettimisen aihetta.

Vahva keho ja vahva mieli ei synny hetkessä. Eikä kukaan ole koskaan valmis.

Vahva keho ja vahva mieli ei synny hetkessä. Eikä kukaan ole koskaan valmis.

Don`t look for motivation. Find your why, then no excuses will come between you and your goals.