Suomalaiset hajoaa ja haperoituu!!

Kun aloitin ohjaustyöt noin 18 vuotta sitten, niin mun ensisijainen tavoite oli vetää asiakkaille vaan saatanan kovia treenejä! Silloin vedettiin aerobicit ja spinningit täysiä.Ryhmäliikunta tunneilla ei mun mielestä vielä mietiytty mikä on järkevää ja mikä ei tai mikä oikeasti kehittää ja kenelle mikäkin tunti on suunnattu.

Ohjauksiin tulevat asiakkaat eivät myöskään olleet oikein kartalla miten sitä kroppaa lähetään muokkaamaan ja hyvää oloa hakemaan . Silloin asiakkaat sanoivat aina nämä samat lauseet alkuhaastattelussa “Haluan vatsaa ja pyllyä pienemmäksi, mutta en halua lihasta. Laita ohjelmaan paljon vatsaliikkeitä ja jalkojenloitonnuslaite Sitten laita mun viikkosuunnitelmaan paljon jumppia.”

mimi044sp.jpg penkkisäätö.jpg

Tuolloin parikymppisenä en itse edes uskaltanut väittää asiakkaille vastaan, vaikka tasantarkkaan tiesin, että vatsarasva ei pala sillä, että teet paljon vatsaa tai, että keski-ikäisen naisen ei tarvitse pelätä “liiallista” lihaksen kasvua, vaikka treenaisi kuinka kovaa! Tiesi, että jatkuva jumpassa ravaaminenkaan ei välttämättä tuota toivottuja tuloksia… Mutta kuntosalimaailmassa, kun olet jollain toisella töissä, niin sun on suositeltava niitä ryhmäliikuntatunteja, vaikka ne ei palvelisikaan asiakasta. Tein siis nuorena ja kokemattomana sellaisen ohjelman minkä asiakas halusi! En sellaista, jonka asiakas rehellisesti olisi tarvinnut. (Onneksi olen vuosien saatossa saanut itsevarmuutta ja en enää mielistele asiakasta :)

Silloin ei millään ymmärretty, että kiinteytyminen ja laihtuminen tapahtuu juuri niiden lihaksien avulla! Nykyään aika monet jo tietää tämän ennen Peeteen hankintaa ja uskaltavat käydäkin enemmän salilla, ottaa isompia painoja ja treenata kovempaa. Mikä tärkeintä itse todellakin uskallan nykyään paasata tästä asiasta päivittäin. Rikon asiakkaitteni uskomuksia treenaamisen suhteen ja yritän saada ihmiset ymmärtämään tukilihasten tärkeyden!

Muistan, kun noin 5 vuotta sitten aloitin ryhmävalmennuksien pitämisen ja mainostin ryhmää sillä, että ryhmässä tarkoitus on liikunnan ja erityisesti voimaharjoittelun lisääminen arkeen, niin joku kommentoi mainostani näin “ MINÄ en ainakaan punttia nostamalla laihdu!” Lisäksi perässä oli kaikkea muuta kommenttia ammattitaidottomuudestani… No, tulokset puhuvat puolestaan. Asiakkaani eivät juuri muuta yleensä muuta arjessaan, kuin hieman ruokailutottumuksia, arkiliikuntaa (hyötylikuntaa) ja lisäävät voimaharjoittelua. Näillä muutoksilla tippuu monia kiloja ja senttejä neljässä kuukaudessa. Lisäksi rasvamassa pienenee, lihasmassa lisääntyy ja sisäelimiä ympäröivä rasva pienenee.

Nykyään, kun asiakkaalta kysyy tavoitteista, niin sanotaan heti, että pitää saada lisää lihasta! Ei puhuta enää pelkästä vatsasta tai pyllystä. Sinäänsä ollaan siis menty eteenpäin. Monet tiedostavat jo lihaskunnon tärkeyden. Ollaan aika innokkaita jopa tulemaan salille, aloittamaan crossfit tai treenaamaan kotona lihaskuntoa.

mimi033sp.jpg prässiin paino.jpg

MUTTA en tiedä mennäänkö tässä nyt perse edellä puuhun… Edelleen aloitetaan treenaamaan liian kovaa. Jos olet istunut toimistossa 20vuotta ja et ole liikkunut jääkaappia pidemmälle pitkiin aikoihin, niin on syytä aloittaa iisisti. Edelleen monet haluavat kaikki nyt ja heti! Joka tuutista tulee treeniohjeita ja verkkovalmennuksia ja ihmiset lähtevät niitä innokkaana tekemään ilman, että kukaan on tarkastanut tekniikoita…

Tässä asiassa olen itse muuttunut paljon! Niin omissa treeneissäni kuin asiakkaitteni treenauttamisessa. Yritän pitää asiakkaillani järjen päässä ja maltin treeneissä. Treenin on oltava tietenkin tuloksellista, mutta se tehdään nousujohteisesti sekä palautuen eikä vetämällä koko ajan täysiä.

Vaikka liikunnasta ja yleisesti hyvinvoinnista tiedetään jo todella paljon ja joka tuutista tulee treeniohjeita ja verkkovalmennuksia ja ihmiset treenavatkin niiden mukana aktiivisesti, niin silti on valitettavaa huomata kuinka huonossa kunnossa suomalaiset ovat. Kiire ja kaikki mulle-nyt-heti ajatusmaailma tekee sen, että treenit tehdään hutiloiden, ei ajatuksella ja rikotaan itseä vaan lisää. Jätetään kehonhuolto väliin sekä palauttavat treenit. Tehdään vain ne nopeat treenit… Tiedän, että esim. instassa näyttää siltä, että itsekin treenaan paljon tai kovaa, mutta rehellisesti kovia treenejä mulla ei viikossa montaa ole. Suurinosa mun treeneistä on palauttavaa kävelyä, tekniikkatreeniä tai kehonhuoltoa.

Lisäksi aivan liian paljon on vielä sitä kansaa, jotka eivät nostele muuta kuin kaljatölkkiä tai pullaa… Lähes jokatoisella on polvien, selän tai hartoiden kanssa ongelmaa, jotka johtuvat usein istumatyöstä, sohvalla makaamisesta ja heikoista lihaksista. Ihmiset eivät täysin siis edelleenkään kuitenkaan ymmärrä, että ne vahvat lihakset suojelee vaivoilta. Varsinkin jos ne vahvat lihakset on maltilla ja järkevästi rakennettu.

Liikutan todella isoa massaa ihmisiä viikossa ja se mitä näen ei ole aina kaunista katseltavaa. Monet asiakkaistani ovat treenanneet päin honkia ja siksi ovat nyt huonommassa kunnossa kuin ennen treenaamiseen aloitusta. HUOM!! On todella tärkeää, että joku tarkastaa tekniikat, vaikka ostatkin jonkun hyvän ja toimivan verkkovalmennuksen!!!

Onnellinen olen kuitenkin siitä, että monet mun asiakkaat ovat ottaneet sen ensimmäisen askeleen ja tulleet liikkumaan mun kanssa tai edes aloittaneet treenit jonkun nettivalmennuksen kautta! Jokaisella on kuitenkin aina mahdollisuus kehittyä halutessaan ja mitään ei ole vielä menetetty! Ikinä ei ole liian myöhäistä aloittaa!! Pitäkää ihmiset huolta itsestänne!

Peace and Love!

kuvat: Sini Pennanen, Sininenkuva

kuvauspaikka: Sporttikuja